Speechen op een bruiloft? Dit is de toptip.

Deze weken ben ik regelmatig wettelijke huwelijken aan het voltrekken.Vorige week hoefde ik echt allleen het formele gedeelte te doen. De getuigen verzorgden namelijk alle speeches.

Ik had het van te voren niet kunnen laten om het bruidspaar toch één tip mee te geven voor hun sprekersvrienden. Achteraf bleek dat echt een *toptip*! Zo noemde één van de getuigen het tenminste toen we aan het napraten waren.

We hadden het erover dat deze toptip verspreid moest worden, ´voor het hogere doel van goede ceremonies! Zodat dit nooit meer fout gaat!´

Ik deel hem nu met jou. Stuur jij hem verder door?


De toptip voor getuigen en andere sprekers op een bruiloft

Ken je dat?

Als getuige: dat je niet weet waar je moet beginnen met je speech omdat er zo veel te vertellen is. En dat je baalt als je als laatste aan het woord bent omdat alles wat jij wilde zeggen dan al gezegd is?

Als bruidspaar: dat het leuk was dat twee vrienden het hadden over die ene blunder, maar dat het bij de derde en vierde keer een beetje ongemakkelijk werd? En dat je eigenlijk niet zo blij bent met het ongenuanceerde beeld dat geschetst van je werd. Je bent toch méér dan alleen dat feestvarken / die botte hork / die tuttebel?

Als gast op een bruiloft: dat er teveel stukjes zijn, dat sprekers in herhaling vallen en dat het saai wordt?

Gênant

De getuige speecht door maar schaamt zich eigenlijk kapot, want niemand luistert meer.

Het bruidspaar luistert nog wel maar lacht als een boer met kiespijn en hoopt dat het snel voorbij is.

En afhankelijk van hoe laat op de avond het is en hoeveel drank er op is, lukt het de gasten wel of niet om hun verveling te verbergen. Ze gaan flauwe grappen maken of er gewoon doorheen kletsen.

Mensen kunnen allemaal niet wachten tot het voorbij is.

Maar zo hoeft het niet te gaan.

Met de volgende tip bezorg je iedereen een fijne avond.

De tip is: Stem. Het. Af.

Waarom?

Als je met de sprekers onderling, al dan niet met tussenkomst van een ceremoniemeester, afstemt wie waarover speecht,

  • vullen de sprekers elkaar aan in plaats van elkaar in de weg te zitten
  • maak je het bruidspaar blij omdat zij lekker in het zonnetje gezet worden, zo veelzijdig als ze zijn
  • vermaak je de gasten met een afwisselend verhaal waarin ze dingen horen die ze nog niet wisten
  • en bezorg je iedereen een fijne avond.

Bovendien, jou als spreker geeft het houvast bij het schrijven:

  • Je weet heel concreet waar je het over gaat hebben.
  • Je hoeft niet de hele reikwijdte voor je rekening te nemen.
  • Wat je moet doen, wordt lekker overzichtelijk en behapbaar.

En je hebt het vertrouwen dat het, alles bij elkaar, heel mooi wordt.

Stem dus met alle sprekers af wie wat bespreekt.

Hoe dan precies?

Concreet ziet dat er als volgt uit:

  • Zorg van te voren dat je weet wie er allemaal speecht.
  • Neem ruim van te voren contact met elkaar op.
  • Verdeel de onderwerpen en zorg dat ieder een ander thema afdekt.
  • Maak afspraken over de vorm. Het liefst een beetje afwisselend, bijvoorbeeld de één met gesproken woord, de ander met een lied en een derde met een powerpoint / prezi / fotomontage.
  • Maak ook afspraken over de duur. Één extra tip: less is more. Absoluut niet langer dan tien minuten. Vijf is beter.
  • Bespreek die ene hilarische anekdote en spreek af dat je hem óf expres allemaal vertelt maar dan ieder van een ander gezichtspunt. Óf bepaal wie hem vertelt en laat de anderen zoeken naar andere leuke anekdotes. Die zijn er heus wel.

Voorbeeld

De vier sprekers van afgelopen vrijdag hadden de onderwerpen als volgt verdeeld, en dat werkte dus als een trein:

  1. het ideale weekend van de bruidegom in het pre-vriendin tijdperk
  2. het ideale weekend van de bruid in het pre-vriend tijdperk
  3. de ontmoeting van bruid en bruidegom en hoe de weekenden er daarna uit kwamen te zien
  4. de karakters van bruid en bruidegom en waarom ze zo goed bij elkaar passen.

Elke spreker sloot zijn deel af met een persoonlijke wens aan het bruidspaar.

Dus:

Wil je een goede speech houden op een bruiloft, eentje die jezelf noch het bruidspaar zal generen en waar de gasten hun aandacht bij kunnen houden ook al ben jij de laatste spreker in de rij?

Stem dan met de andere sprekers af wie welk onderwerp behandelt.

Op die manier…

  • komen alle sprekers tot hun recht
  • komt het bruidspaar tot haar recht
  • worden de gasten vermaakt

en heeft iedereen een fijne avond.

Spread the word!

Vind jij deze tip ook top? Geef hem door! Voor het hogere doel van goede ceremonies, zodat sprekers nooit meer het gras voor hun voeten weggemaaid wordt, gasten nooit meer zes keer hetzelfde verhaal hoeven aan te horen, en bruidsparen kunnen genieten van alle verhalen over henzelf 🙂 Wie wil dit nou niet?

Heb je wat aan deze tip?

Ga je speechen en heb je er nu vertrouwen in? Of heb je juist nog vragen? Wil je hulp bij het opstellen van je speech, of dat ik je tekst review? Laat hier een reactie achter, mail of bel me. Ik vind het leuk om van je te horen.

Contact

Sophie Looijestijn
Moment van Betekenis
 
sophie-profielfoto-rond
06 48 50 52 58
sophie@momentvanbetekenis.nl