Wat te doen als woorden tekort schieten?

Wat doe je als iets niet te bevatten is, als verdriet te groot is om uit te spreken?

Er is iets heftigs gebeurd. Er is iemand overleden. Er blijkt iemand ernstig ziek. Er is een ongeluk geweest. Er is iets verschrikkelijks aan de hand.

Je voelt je onrustig, kunt je niet concentreren.  Beelden schieten door je hoofd. Er zit iets vast in je keel. Je ogen prikken de hele tijd.

Als je erover praat met mensen, heb je het gevoel dat het nutteloos gebabbel is. Geen woord, geen zin, niets van wat je zegt, kan omschrijven wat je voelt. Je kunt het simpelweg niet bevatten.

Soms is iets te groot en past het gewoon niet in je hoofd. Maar je zit met die onrust, je wil ´iets doen´.

Als je niets doet, word je gek.

Wat moet je doen?

Letterlijk: stil staan. Stoppen met bewegen.

Door letterlijk stil te staan, creëer je rust in je lijf.

Ga naar een rustige plek, op een dichte kamer of juist buiten ergens met mooi uitzicht. Ga staan of ga zitten, in een actieve houding. Houd je ogen open ergens op gericht, of doe ze dicht. Houd je handen rustig langs je lijf, of breng ze bijeen in je schoot of in gebedshouding. Probeer rustig te ademen.

Letterlijk: stil zijn. Stoppen met praten.

Door te stoppen met praten en de stilte om je heen op te zoeken, creëer je rust in je hoofd. Even geen geluid. Even geen input.

Houd dus een tijdje je mond. Misschien ben je niet alleen naar die rustige plek gegaan. Spreek dan af hoe lang jullie stil zijn, bijvoorbeeld een vast aantal minuten. Of je spreekt af dat je, als je weer wilt praten, naar een andere plek toe gaat. Dan heeft iedereen net zo lang stilte als hij of zij wil.

Geef ‘het’ de ruimte.

Als je stil staat en stil bent, ontstaat er ruimte in je hoofd. Gedachten en gevoelens komen op waar je het anders te druk voor hebt. Of die je anders niet toelaat.

Wees niet bang voor die gevoelens. Je bent op een veilige plek. Geef ‘dat wat komt’, de ruimte.

Mogelijk is dit het moment dat ‘het’ je het meeste aangrijpt. Het duizelt je misschien. En misschien ga je huilen. Mensen denken vaak dat huilen heel erg is, falen, zwakte. Maar dat is niet waar. Huilen is gezond. Tranen kunnen heel bevrijdend zijn. En, een spreuk die mij ooit hielp: ‘Het zijn maar tranen.’

Wees niet bang voor je tranen. Ze gaan vanzelf weer over.

Iets doen

Als dingen te groot zijn voor woorden, kan het heel fijn zijn om iets te doen. Het geeft toch een beetje grip op de zaken. Je voelt je minder machteloos.

Sommige dingen vragen voorbereiding: een bloem neerleggen, een kaarsje aansteken.

Als je niets bij je hebt, kun je iets met je lijf doen. Sla een kruisje, zoals de katholieken. Buig je lichaam voor- en achterover, zoals joden doen in gebed. Doe een zonnegroet als je die kent van yoga. Doe gewoon waar je lichaam behoefte aan heeft.

Niets doen is ook goed.

Misschien komen er toch woorden in je op. Spreek ze uit. Dat kun je hardop doen of in je hoofd, of heel zachtjes binnensmonds. Het kan een wens zijn voor de zieke of overledene of voor diens naasten, of een gebed als je in God gelooft. Een paar regels uit een lied dat je mooi vindt. Misschien wil je wel iets zeggen tegen degene die overleden is of ziek. Dat voelt misschien een beetje raar, maar doe het maar gewoon. Laat komen wat er komt.

Als er niks komt is het ook goed.

kaarsen branden

Sta weer op en voel de rust

Je voelt vanzelf wanneer je klaar bent. Doe rustig je ogen open als ze dicht waren. Ga rustig weer staan als je zat. Beweeg je ledematen eerst zachtjes en kom langzaam weer in beweging.

Je zult merken dat je je anders voelt dan voordat je stil ging staan. Rustiger. Prettiger.

Herhaal dit zo vaak als nodig en prettig is.

Dus:

Is er iets zó ingrijpends gebeurd dat woorden tekortschieten, en wil je iets doen omdat je anders gek wordt?

  • Trek je terug op een rustige plek.
  • Ga stil staan of rechtop zitten.
  • Stop met praten. Adem rustig.
  • Er ontstaat ruimte in je hoofd. Laat komen wat er komt. Wees niet bang voor tranen.
  • Verricht een handeling als je daar behoefte aan hebt.
  • Spreek uit wat in je opkomt.
  • Wanneer je zover bent, kom je weer in beweging.
  • Begin opnieuw zodra je weer zin hebt.

Je zult je beter voelen.

Wil je je mening hierover delen?

Heb je hier wat aan? Of heb je aanvullende tips? Laat hieronder een reactie achter, mail of bel me. Ik hoor graag van je.

Contact

Sophie Looijestijn
Moment van Betekenis
 
sophie-profielfoto-rond
071 833 0008
sophie@momentvanbetekenis.nl