8 tips voor een verbindende zakelijke kerstkaart

Dit artikel gaat over kerstkaarten voor je collega’s en andere zakelijke relaties. En dan niet zo’n joekel van een kaart in de kleuren van je organisatie met een voorgedrukte “fijne feestdagen” erop en verder niks. Die gaat bij mij thuis altijd linea recta de papierbak in:

  • Omdat hij te groot en te lelijk is
  • Omdat hij niet past bij mijn zorgvuldig gekozen kerstdecoratie
  • Omdat hij super onpersoonlijk is 
  • En omdat ik me door deze punten erger aan de verspilde grondstoffen, tijd en geld.

Zo’n kaart irriteert mij, en de lompheid van de afzender ook. Daarom bewaar ik hem niet. Dat is een gemiste kans voor de afzender! 

Hoe zou het zijn als de kaart die jij als leidinggevende of ondernemer stuurt, de hele kerstperiode met trots op de schouw van jouw collega’s of zakenrelaties staat te pronken?

Hoe zou het zijn als jouw kerstkaart een mini-moment van betekenis opleverde, die jullie relatie versterkt en verdiept? 

Hoe zou het zijn om een kaart te schrijven die jullie relatie in een warm en positief licht stelt; een kaart die herlezen en gekoesterd wordt?

In dit artikel vertel ik je hoe je dat doet.

Tip 1: Zorg dat hij mooi is

Schuif de mogelijk rigide huisstijlregels even opzij en zorg dat de kaart kersttinten heeft. Dat vergroot de kans dat hij blijft staan in de huiselijke sfeer.

De huiskleuren van mijn bedrijf Moment van Betekenis zijn blauw en groen. Voor mijn kerstkaart heb ik een rood met goud ontwerp en mijn logo is voor de afwisseling wit.

Tip 2: Kies een bescheiden formaat

Ken je plaats, maak je zakelijke kerstkaart niet te groot en opzichtig. Zeker als de kleuren niet passen, kan zo’n bovenmatige kaart een afstotende werking hebben. Dat wil je niet, je wilt juist een verbindende kerstkaart geven.

Kies dus een bescheiden formaat.

Tip 3: Schrijf een persoonlijke tekst. Met de hand.

(Verderop geef ik een voorbeeld tekst.)

Als jij je best doet om iets op te schrijven dat alleen op die ene collega of klant van toepassing is, zal de ontvanger bij het lezen gaan stralen en voelen: “Ik word gezien!” Dat is een fijn gevoel en dat wil iedereen: het gevoel hebben gezien te worden.

Wie zich gezien voelt, voelt zich verbonden met de zaak, zet zich in, is zelfs bereid een extra stap te zetten. Medewerkers en relaties echt zíen, werkt verbindend en draagt bij aan het succes van jouw zaak. 

Bovendien, een kaart met de hand en persoonlijk schrijven, is super tijdrovend. Dat weet iedereen. Dat geeft hem extra waarde. Je kaart zal als zodanig gewaardeerd worden. 

Dus, doe je best en schrijf iets persoonlijks. Met de hand.


 
Tip 4: Begin hier vanaf eind oktober al over na te denken.

Ik hoor je al denken: “Handgeschreven kaarten, voor al mijn collega’s en belangrijke zakelijke relaties, weet je hoeveel tijd dat kost?! Daar heb ik echt geen tijd voor! Zeker in de die super drukke decembermaand niet!”

Dat klopt, een persoonlijke kaart schrijven kost veel tijd. En je kunt er ook geen twintig op één dag uitpersen, want het vraagt ook iets van je hart. Daarom moet je er ruim op tijd mee beginnen. 

Dit artikel staat het hele jaar door op mijn website en op LinkedIN. Vanaf het ingaan van de wintertijd, dus eind oktober, kun je jezelf al in een sfeer van afronding van het jaar brengen en gaan bezinnen en terugblikken. 

Zet een herinnering voor volgend jaar in je agenda om er op tijd erover na te denken, en blok alvast wat tijd in november en december om te schrijven. 30 of 60 minuten per blok is genoeg.

Tip 5: Je mag selectief zijn

Misschien is het teveel gevraagd om íedereen die je zou willen een persoonlijke handgeschreven kaart te sturen. Kies er dan een paar. Alleen je directe teamleden. Alleen je beste klanten. 

1, 3 of 5 is al beter dan 0! Je zult zien hoe groot het positieve effect is, en dat zal je extra motiveren om volgend jaar op tijd te beginnen.

Tip 6: Dit kun je schrijven

Op de afbeelding hieronder heb ik een voorbeeldkaart geschreven met een aantal zinnen die jij zou kunnen afmaken. Dit zijn de zinnen:

Beste [naam collega], 
Dank voor je inzet afgelopen jaar! 
Je hebt hard gewerkt aan… [noem hier projecten, dossiers of doelen waar je collega zich afgelopen jaar voor heeft ingezet. Let op: het gaat hier om inzet, niet om resultaat.] 
Wat ik het meeste waardeer aan jou is … [noem hier een karaktereigenschap of de typische inbreng van deze persoon in het team. Denk echt na over deze persoon en zorg dat je iets schrijft dat niet doorsnee is.] 
Voor de feestdagen wens ik jou … [hier komt waarschijnlijk iets van rust en fijne familietijd. Let wel op dat wat je schrijft klopt met de persoonlijke situatie van je collega. Als hij of zij net gescheiden is, moet je niet klakkeloos fijne tijden met het gezin wensen.] 
En voor volgend jaar: Laten we… / hoop ik dat… / wens ik je dat … [schrijf hier iets hoopvols, positiefs constructiefs, dat aan de orde is in het leven van deze persoon, qua werk of privé.] 
Groet! [en dan je naam, zorg dat hij leesbaar is.]
 

Tip 7: Dankbaarheid werkt altijd goed

De insteek van mijn eigen ‘kerstkaarten van betekenis’ is dankbaarheid. Als zelfstandig ondernemer heb ik geen team om aan te sturen. Ik heb klanten, leveranciers en netwerkrelaties. 

Op de kerstkaart die ik heb laten maken staat op de voorkant ‘Een cadeautje van het afgelopen jaar…’ . Aan de binnenkant maak ik dan die zin af en schrijf iets op waar ik dankbaar voor ben ten aanzien van die persoon. De mooie opdracht, het vertrouwen, een fijne samenwerking, een bepaalde verwijzing, een inspirerend gesprek, een mooie ontmoeting. 

Er is altijd veel om dankbaar voor te zijn! Daarover nadenken, stemt positief. En het delen, werkt verbindend.

Tip 8: Laat je helpen

Misschien verkeer je wel in de luxe positie dat je een assistent(e) hebt. Laat die de kaart tijdig ontwerpen, drukken, de enveloppen schrijven, de adressen opzoeken, zodat jij je kunt concentreren op de inhoud.

Samenvattend: doe de investering, het is de moeite waard.

In plaats van een dure kaart met voorgeschreven tekst die niet veel indruk maakt of zelfs vervreemdend werkt, versterk je met bovenstaande tips je relaties met een indrukwekkend authentieke kaart. Je zult het effect echt merken aan de positieve reacties die je krijgt. Succes gegarandeerd! 

Zet hem op en beste groet,
Sophie

PS) Heb je meer hulp nodig voor het vinden van de juiste woorden? Bij Moment van Betekenis kun je terecht voor onder andere speechhulp, trainingen openbaar spreken en voor begeleiding bij netelige zaken, zakelijk of privé. Surf naar momentvanbetekenis.nl/inspiratie voor voorbeelden.
 

Inspiratie